NAU bygger bro mellem nyere hjerneforskning, moderne udviklingspsykologi, tilknytningsteori, traumeforskning og evolutionspsykologi.
Børn har en medfødt evne til at knytte samhørighedsbånd, men for at de kan udvikle deres følelsesmæssige potentiale mest hensigtsmæssigt, har de behov for en afstemt følelsesmæssig kontakt. Hvis barnet ikke får hjælp til at regulere følelser og kropssansninger, vil det få et højt indhold af stresshormoner i blodet, hvilket svækker hjernes vækst.
NAU er en udviklingspsykologisk teori, et landkort, som giver et sammenhængende billede af, hvordan vi udvikler os som mennesker: socialt, følelsesmæssigt og personlighedsmæssigt. Dermed kan vi arbejde med læring og udvikling i en pædagogisk kontekst.
NAU giver os mulighed for at se bag om og forstå børn og unges adfærd samt målrette vores indsatser, så de modsvarer deres nærmeste udviklingszone.
I den neuroaffektive udviklingspsykologi opereres med tre mentale organiseringsniveauer:
Modellen giver et nyttigt men forenklet overblik over hjernes kompleksitet og fremhæver, at vi mennesker har behov for stimulation for at vores medfødte potentiale kan udfoldes.
Gennem indsigt i barnets normale udviklingsprocesser opbygges viden om, hvordan vi i SBU understøtter anbragte børns følelsesmæssige, sociale og personlighedsmæssige udvikling. Den neuroaffektive tilgang hjælper os til mere præcis intervention, da vi tager udgangspunkt i, hvad der passer til hvem, til hvad og hvornår i den personlighedsmæssige udvikling.
Ved at sørge for at alle tre mentale organiseringsniveauer bliver mødt i det pædagogiske arbejde, understøtter vi, at erkendelser ikke kun lagres som tanker, men også opleves og erfares kropsligt og følelsesmæssigt. Når sansning, følelse og tænkning ”spiller sammen” modnes barnets nervesystem og evnen til mentalisering udvikles.
På SBU’s afdelinger arbejdes der i hverdagen ud fra følgende NAU baserede tommelfingerregler i det tværfaglige behandlingsarbejde:
Tommelfingerreglerne giver håb ind i det pædagogiske arbejde. De bygger på en grundlæggende forståelse af, at alt udvikling sker i samspil med andre, og at hjernen har et livslangt reorganiseringspotentiale.
NAU anvendes som et landkort ved tilrettelæggelsen af en indsats, der via konkrete pædagogiske aktiviteter retter sig mod barnets nærmeste udviklingszone. For mange børn og unge i SBU er der behov for en indsats med fokus på rytme, synkronisering og affektiv afstemning.
Interventionsplanen udarbejdes i samarbejde med SBU's psykologer med afsæt i en neuroaffektiv analyse samt de neuroaffektive kompasser.
Tlf.: +45 2932 8046
Skriv til Lisbeth