På Fenrishus arbejder vi ud fra Neuroaffektiv Udviklingspsykologi (NAU), Low Arousal (LA) og Alternativ Supplerende Kommunikation (ASK).
NAU har en særlig opmærksomhed på regulering af mikro- og makrorytmer, som er helt essentielt for børn og unge på Fenrishus. Regulering af makrorytmer er de synlige "håndtag", som personalet kan justere på for at tilgodese barnet eller den unge. Makrorytmer kan være struktur, rammer, forudsigelighed, spise- og søvnrytmer.
Tilpassede makrorytmer er en forudsætning for, at mikroreguleringsprocesserne kan skabes. Gennem mikroreguleringsprocesserne får barnet og den unge en oplevelse af samhørighed, omsorg og anerkendelse.
Mikro- og makroregulering indarbejdes i døgnrytmestrukturen for hver enkelt barn og ung på Fenrishus. Det betyder, at der tages højde for den enkeltes dagsform og -behov, som kan variere afhængigt af latenstid, smertebillede, respiration, søvnmønster og spasticitet.
Medarbejderne på Fenrishus har fokus på at skabe "mødeøjeblikke" med børnene og de unge. Mødeøjeblikke tilrettelægges for at opnå en gensidig kontakt med den enkelte – for eksempel i én til én situationer. I den forbindelse er der også opmærksomhed på, hvordan der f.eks. i spise-, bade- og puttesituationer kan skabes mødeøjeblikke. Fenrishus arbejder kontinuerligt på at optimere muligheden for at skabe mødeøjeblikke med børnene og de unge.
LA er en pædagogisk tilgang (også kaldet afstemt ro-givende pædagogik), der sætter fokus på forebyggelse og håndtering af uønsket adfærd. Personalet på Fenrishus arbejder forebyggende ved i høj grad at aflæse børnenes og de unges kropssprog, mimik og lyde for at minimere selvskadende adfærd og "high arousal"-tilstande.
"High arousal" tilstande hos børnene og de unge på Fenrishus kan eksempelvis være kendetegnede ved ukontrolleret gråd og grin samt motorisk uro, fx i form af at kaste sig frem og tilbage i sin kørestol.
En af de fornemmeste opgaver for medarbejderne på Fenrishus er at aflæse børnene og de unges signaler, og vi arbejder konstant på at forstå den enkeltes kommunikation. Vores målgruppe har behov for hjælp til at regulere sig selv ved eksempelvis spejling af åndedræt, kropssprog, lyde og mimik.
ASK skal bidrage til, at børn og unge på Fenrishus får så høj en selvstændig og effektiv kommunikation som muligt og dermed bedre mulighed for at kommunikere og være medbestemmende på eget liv.
De fleste af børnene og de unge på Fenrishus har vanskeligt ved eller har slet ikke mulighed for at bruge tale som kommunikationsform. På Fenrishus arbejder vi med at understøtte og udvikle børnenes og de unges kommunikative kompetencer, blandt andet gennem anvendelse af Tegn-Til-Tale og diverse redskaber som "0-1-kontakter" og boardmakers.
Som støtte til kommunikationen med børnene og de unge anvender Fenrishus konkreter. Konkreter er en fysisk genstand, som barnet præsenteres for op til en forestående ændring i en aktivitet. Det kan være en ske i hånden op til et måltid eller en ble i hånden op til et bleskift. Kommunikation til børnene og de unge med konkreter kan hjælpe til forudsigelighed og dermed bedre basis for ro i nervesystemet.
NAU, ASK og LA er i kombination med til at sikre, at der arbejdes ud fra en teoretisk velfunderet analyse af barnets og den unges trivsel og udviklingsmuligheder.