På Møllebækken arbejder vi ud fra Neuroaffektiv Udviklingspsykologi (NAU), Low Arousal (LA) og Alternativ Supplerende Kommunikation (ASK).
NAU tilbyder en forståelsesramme for børns følelsesmæssige, sociale og personlighedsmæssige udvikling. Med afsæt i NAU tilrettelægger vi indsatsen, så interventionerne modsvarer barnets og den unges nærmeste udviklingszone.
LA er en pædagogisk tilgang (også kaldet afstemt ro-givende pædagogik), der sætter fokus på forebyggelse, håndtering og læring af konflikter.
ASK skal bidrage til, at børn og unge får så høj en selvstændig og effektiv kommunikation som muligt og dermed bedre mulighed for deltagelse i samfundet. Med ASK muliggør vi, at barnet og den unge kan kommunikere: Hvad man vil, til hvem man vil, når man vil.
NAU, ASK og LA er i kombination med til at sikre, at der arbejdes ud fra en teoretisk velfunderet analyse af barnets og den unges trivsel og udviklingsmuligheder.
På Møllebækken arbejder vi med en anerkendende og nysgerrig tilgang til den enkelte. En af de fornemmeste roller, vi som personale på Møllebækken har, er at være opmærksomme på signalerne og afstemme pædagogikken herefter.
Nogle af de børn og unge, som bor på Møllebækken, har 1:1 kontakt til en medarbejder i de fleste af døgnets timer. Kendetegnende for målgruppen er, at alle har brug for hjælp og støtte til flere aspekter i hverdagen.
Børnene og de unge har ofte brug for hjælp til personlig hygiejne. Det kan både være i form af verbal guidning eller fysisk hjælp til for eksempel at børste tænder og få tøj på.
Alle børn og unge på Møllebækken har behov for i større eller mindre grad at blive støttet og guidet til at være i de sociale fællesskaber. De øver sig i socialt samspil i kontrollerede rammer, som er nøje planlagt af personalet.
Den social- og specialpædagogiske indsats relaterer sig til udvikling af færdigheder omkring fleksibilitet, frustrationstolerance, affektregulering og problemløsning.
Møllebækken udarbejder i samarbejde med børnene og de unge en individuel struktureret plan for hverdagen. Der fastsættes mål og delmål, som dokumenteres og dagligt følges op på, hvilket medvirker til at sikre udvikling af de enkelte kompetencer.
Møllebækken afprøver og udvikler på mulige kommunikations- og støttestrategier for at styrke børnene og de unges evne til selv at have indflydelse på eget liv og deltagelse i fællesskaber med andre.
Aktuelt anvender Møllebækken piktogrammer, tegn til tale og billede-historier som en støtte til, at børnene og de unge kan give udtryk for deres behov. Det skaber støtte og struktur i hverdagen.
Struktur og daglige støttesystemer kan hjælpe til ro, som igen giver børnene og de unge en bedre mulighed for at være med i sociale fællesskaber og modtage læring. Samtidig er der også en stor opmærksomhed på at tilbyde tid til ikke at være i aktivitet. Det giver mulighed for at bearbejde de sanseindtryk, børnene og de unge har fået tidligere på dagen.
Hvis børn og unge på Møllebækken kan have svært ved at komme op og ud af døren til eksempelvis skole og dagtilbud, er medarbejderne gode til at skabe en rolig start på dagen og de bedste betingelser for en god dag.
På samme måde er det vigtigt, at børnene og de unge kommer ned i arousal ved sengetid. Personalet gør meget ud af at putte børnene omhyggeligt, synger for dem, holder i hånd og har tæt kropslig kontakt, hvis de ønsker det. Desuden holdes samme struktur, så det sker på samme måde hver aften.
Børn og unge på Møllebækken deltager, i det omfang de kan magte det, i daglige gøremål i bo-gruppen. Det kan være opgaver som at køre maden ind på rullevogn, sætte i opvaskemaskine og hjælpe med oprydning.
Afdelingen er et højt specialiseret tilbud, hvor det pædagogiske personale specifikt er uddannet til at arbejde med lige netop denne målgruppe. Personalet modtager løbende opkvalificering via interne og eksterne kurser, og kvaliteten i det pædagogiske arbejde støttes løbende af SBU's interne psykologer.